18مه 2023- تحقیقات دانشگاه کوئینزلند نشان داد که سلول های کبدی بر ساعت شبانه روزی داخلی بدن که قبلاً تصور می شد تنها توسط مغز کنترل می شود، تأثیر می گذارند.

دکتر Frédéric Gachon، دانشیار موسسه UQ برای علوم زیستی مولکولی و دکتر Serge Luquet از دانشگاه پاریس Cité/CNRS در فرانسه و همکارانشان نشان دادند که ریتم شبانه‌ روزی موش‌هایی که پیوند سلول‌های کبد انسان را دریافت کردند، تغییر می کند.

دکتر گاچون گفت: ساعت شبانه روزی داخلی بدن، اکثر عملکردهای بیولوژیکی از جمله خواب، ترشح هورمون، دمای بدن و متابولیسم را کنترل می کند.

موش ها، حیوانات شب زنده دار هستند، اما زمانی که سلول های کبدی آنها با سلول های کبد انسان جایگزین شد، ساعت شبانه روزی آنها دو ساعت جلو افتاد- آنها در زمان های مختلفی نسبت به موشهای بدون پیوند سلولهای کبدی، غذا می خوردند و می خوابیدند.

موش های مورد مطالعه؛ قبل از شروع شب شروع به خوردن و فعالیت کردند که برای یک حیوان شب زیست، بسیار غیرمعمول است.

تا پیش از این تصور می شد که هماهنگ سازی ریتم شبانه روزی پستانداران منحصراً توسط یک ساعت شبانه روزی مرکزی متشکل از گروهی از سلول های مغزی به نام هسته سوپراکیاسماتیک کنترل می شود.

دکتر گاچون گفت: این مطالعه نشان می ‌دهد که سلول‌های کبد انسان که به موش پیوند شده است، می ‌تواند روی ساعت مرکزی بدن این حیوان تاثیر گذاشته و رفتارهای شبانه ‌روزی آن را تغییر دهد.

دکتر گاچون گفت: بیماری های کبد و بیماری های متابولیک مانند دیابت و چاقی با اختلال در خواب، غذا خوردن نامنظم و اختلال در ساعت شبانه روزی، مرتبط هستند.

او افزود: این مطالعه نشان می‌دهد که عملکرد غیرطبیعی کبد احتمالاً باعث ایجاد اختلال در این ریتم می‌شود.این مطالعه درک ما را از مکانیسم های هورمونی و عصبی درگیر در نقش کبد در کنترل ریتم های شبانه روزی عمیق تر کرد و نشان داد که بازیابی فیزیولوژی کبد می تواند برای سلامت و رفاه بیماران مفید باشد.همچنین نشان داد که تنظیم ریتم‌های شبانه‌ روزی پیچیده ‌تر از آن چیزی است که ما تصور می ‌کردیم و راه‌هایی برای بررسی درمان‌ های جدید بالقوه برای بیماری‌های متابولیک ارائه نمود.

این تحقیق در Science Advances منتشر شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230518/Liver-cells-can-act-on-the-central-clock-and-modify-circadian-behavior.aspx